Astazi despre măști si mascați!

4 Mar

In fiecare an, pe 3 ianuarie, Hârlaul este animat de zeci de personaje mascate venite dintr-o lume din trecut! Masti inspaimanatoare, care  reprezinta personaje din teatrul popular. Personaje din mitologia populară şi din folclor sunt prezentate şi ele în această lume fantastică, ce se dezlănţuie cu tăria unui ritual, în miezul iernii ,de Crăciun, (mai putin) şi mai mult de Anul Nou. De asemenea, cu prilejul unor evenimente memorabile din devenirea individului şi a colectivităţii, cum ar fi moartea.

In zona Harlau, obiceiurile de iarnă s-au păstrat nealterate până în zilele noastre.

În perioada 25 decembrie – 7 ianuarie, în fiecare an, pe uliţele satelor, este o atmosfera specială, de mare sărbătoare creştinească (Naşterea Domnului) şi de înnoirea timpului calendaristic. În această perioadă există o multitudine de obiceiuri şi credinţe care marchează trecerea dintre ani, îmtâmpinarea noului an fiind însotita de ritualuri, uneori mostenite din păgânism. În categoria celor din urmă intrăşi carnavalul cu cetele de mascaţi. În prezent, aceste jocuri cu mascaţi constituie doar prilej de petrecere populară, de bucurie în zile de sărbătoare specială, fără a se mai cunoaşte simbolistica acestor manifestări şi a măştilor.

Măştile din zona Hârlau, dar si localitatile din vecinatate,  sunt confecţionate din materiale diferite, cum ar fi: piele şi blană de animale, ţesături de pânză sau postav gros, lemn cioplit, coajă de tei, de mesteacăn, de brad, stuf. În compunerea lor intră de asemenea bucăţi de metal sub formă de plăci sau cercuri, sfoară groasă colorată, pene de păsări, câlţi de cânepă, păr de cal sau porc, carton colorat, mărgele, nasturi, bucăţi de sticlă, bobe de fasole, coarne de animal, oglinzi, panglici colorate etc. In ultimul timp vad si materiale mai “moderne”! Fasii de pungi de plastic viu colorate, sau materiale sintetice, carpete din fibre sintetice cu imprimeuri exotice, imbraca mascatii, cerbul sau capra. Masti din cauciuc, sau specifice sarbatorilor de Hallween! Pentru a atrage atentia pe langa zurgalai, talangi, clopotei, folosesc sirene de mana cu palnie, din plastic, si mai nou ochelari de soare! De, lumea improvizeaza, in pas cu moda!

In Hârlau, exista un centru de confectionare de masti la Clubul Copiilor, la cercul de traditii si arta populara, condus de un expert in materie, profesorul Bogdan Bârzu. La Sticlaria, com. Scobinti, cunosc un mester popular Curecheriu Constantin, care are si un mic muzeu aetnografic menajat in locuinta personala.

Mastile, au avut menirea de a ascunde identitatea celuia care le poarta, sai dea acea putere mistica, de a alunga duhurile rele din colectivitatea rurala. Iar prin urarile de An Nou, de sanatate si prosperitate, sa invoce binele, recolte bogate, fecunditatea si spor in noul an agricol! Din pacate astazi semnificatiile sacre si ascunse, sau pierdut. A ramas doar spectacolul teatrului popular.

Ce  reprezinta mastile?  Mai intai personajele satului! Popa, doftorul, evreul, mosul, baba, militarul, țiganulDar si personaje din lumea animalelor! Capra, cerbul, caluțul, berbecii, ursul.

Aceste  personaje mascate sunt in cadrul unei “bande”conduse de un vornicel, de obicei inarmat cu o bâtă noduroasa, sau un militar cu o sabie. Eijoaca”, pe o melodie specifica, interpretata la fluier, vioara, acordeon, dobe (tobe mai mari), sau niste tobe mici, folosite de catre dubasi, uneori si de o mica fanfara (banta) populara.

Fiecare personaj alegoric “joaca” pe o melodie specifica! Jocul caprei, a cerbului, ursul, a mosilor!

Vorbeam de mastile mortuare! Am vazut o astfel de masca la Muzeul Viei si Vinului din Harlau. Pe vremuri, la priveghiul celui decedat, veneau barbati mascati, care interpretau roluri hazlii, care evocau momente din viata celui decedat, dar si pentru a mai face pe apropiati, rude, sa uite de durerea pierderii celui drag.

Atunci cand priveghiul se face dupa randuiala traditionala, cei veniti sa privegheze mortul danseaza, fac jocuri cu masti, joaca jocuri distractive, canta din fluier, spun basme, joaca jocuri de carti, mananca,si discuta despre treburile curente ale oamenilor si ale comunitatii. La priveghi se petrece, deci intrun anumit fel si rostul petrecerii, este nu numai sa alunge somnul celor veniti sa privegheze, ci si sa marcheze, in cadrul ceremonialului de trecere, momentul despartirii de cel mort. Este ultima petrecere a celor vii impreuna cu cel mort.

100_0623 100_0624 100_0625

100_0710

                                                                                                      Masti din expoziția de la Clubul copiilor din Hârlău

Festival 2012 021 Festival 2012 026 Festival 2012 050

 Alai de mascati care insotesc cerbul, ursul, capra. O masca de urs si cerb.

Festival 2012 075 Festival 2012 088 Ian_2 013

In fotografie  jocul mosilor! Ar tebui sa fie 12 mosi, reprezentand cele 12 luni ale anului ce a trecut.  Jocul ursului cu alaiul sau. Ursul este imbracat intr-un costum confectionat din inflorescenta de stuf. O relicva ancestrala a unei civilizatii agrare. Masti din alaiul caiutilor. In costum alb, de ofiter calaras, din alaiul caiutilor.

Ian_2 016 img_1564_resized img_1660_resized

Masti de cerb si urs.

caluti masti berbeci

Alai cu caluti, jocul calutilor. Jos  masti pentru berbeci, in actiune! Ultima data cand am vazut un alai cu berbecii, a fost in editia 2010 a Festivalului traditiilor si obiceiurilor de iarna din Harlau.

%d blogeri au apreciat asta: