Hai la târgul de moși, oale si ulcele in Copoul Iașilor!

30 Iun

In acest an nu am mai scapat targul de ceramica din Copoul Iașilor!  Si vremea a tinut cu noi! Nici prea cald, nici racoare! In parcul Copou parca si-a dat intalnire tot Iasul. Lumea buluc, sa vada gratis, crema ceramistilor din România si R.Moldova.

Trebuie sa fii expert in ceramica sau poet, sa poti exprima in cuvinte bogatia de forme si cromatica a exponatelor acestui targ! Insa am facut si eu ce au facut sute de vizitatori, am cumparat mai putin, insa am pozat mai mult. Spatiul nu-mi permite sa postez prea multe poze, insa am ales pentru cititorii acetui blog, cateva standuri, ale unor centre reprezentative ale ceramicii românesti, din toate cele trei provincii ale țarii! Nu ma intrebati de preturi! După mine, nu au pret, sunt de nepretuit!

oale_Iasi 001Centrul ceramic de la Cătămarăști-Deal, judetul Botosani. Ceramica mai apropiata noua hârlăoanilor, o gasim in forme asemanatoare si prin targ la Hârlau.

oale_Iasi 002Centrul de ceramica de la Horezu, Vâlcea. Decoratiunile acestei ceramici sunt specifice. De o frumusete aparte, am in colectia particulara multe vase, fiind preferatele mele!

oale_Iasi 003Centrul de ceramica de la Corund, Harghita, a fost puternic reprezentat la târgul de ceramica. Vase de forme si decoratiuni specifice, foarte frumoase si in forme perfecte si elaborate!

oale_Iasi 008

oale_Iasi 007Aceste obiecte de ceramica sunt mai ales decorative! Forme deosebite si decorate elaborat. Din pacate nu am vazut  nici o eticheta explicativa din ce centru ceramic provin! Insa va pot spune ca sunt adevarate bijuterii, care imbogatesc casa unde vor fi expuse!

oale_Iasi 012Inca un artizan popular din zona Horezu, Vâlcea. Predomina decoratiunile traditionale, pomul vietii, cocosul (de Horezu), pestii etc.

oale_Iasi 015Poate nu sunt atat de elaborate, mai ales străchinile din planul apropiat, insa imi amintesc de ele ca si la Hârlau sunt cumparate de tarani si chiar de orasenii care nu si-au uitat originea taraneasca! De Moși le umplu cu lapte dulce, le pun pe un colacel si cu o lumanare aprinsa sunt date de pomana de sufletul celor dragi disparuti din aceasta lume!

oale_Iasi 016Trei zile, parcul Copou a fost in centrul atentiei ieșenilor insa si iubitorilor de arta populara autentica.

oale_Iasi 022Insa revenind la oale si ulcele, nu pot sa nu postez o fotografie cu exponatele „boieresti”, ca pentru „case mari, boieresti” a ungurului Bella Lorincz din Corund, Harghita. Aceste exponate de forme si decoratiuni rafinate concureaza cu ceramica unor centre de renume din țara si Europa! Sunt diferite! Pacat ca si-a gasit locul de expunere intr-un colț, langa cladirea muzeului M.Eminescu! Frumos, o incantare pentru ochii privitorilor!

oale_Iasi 024

O ceramica neagra, despre care se spune ca era traditionala pentru stramosii nostrii daci! Meșterii ceramisti sunt din Ciortești, R.Moldova. Exponate putine, mai mult ulcele si chiupuri. Amintesc prin formă de centrul ceramic de la Poiana Deleni!

oale_Iasi 018

Suntem tot in zona ceramicii negre, de data aceasta din centrul ceramic din Vădastra-Olt. Vasele sunt mai mult uzuale decat decorative, iar decoratiunile in linii spirale, insa si ca forma, amintesc de Cucutenii Iasului! Nu am mai auzit de acest centru ceramic, insa mi-a starnit curiozitatea si voi mai citi pe internet despre acesta!

Oale_Gina 012

 

O ceramista din Iasi, Ionela Mihleac, cu ceramica decorativa, de inspiratie cucuteniana, decorata cu motive spirale si geometrice, fin aplicate. O felicit pentru aceste obiecte ceramice, care poate-si au locul in galerii de arta vizuala si mai putin in targuri!

Au mai fost zeci de standuri, probabil din toate centrele de ceramica din țara, Nu au lipsit nici kitsch-urile, nici obiecte strict decorative, inclusiv placute mici ceramice cu magneti de atasat pe frigidere si alte sute si sute de forme si intrebuintari!

Concluzia este ca ceramica noastra românesca (chiar daca este facuta si cu mainile unor unguri) ramane ancorata in traditional si autentic!

