O casă muzeu la Deleni, mai sus de Hârlău!

19 Iun

Pe Facebook, au fost postate mai multe fotografii de la inaugurarea unei case tradiționale în satul Deleni, comuna Deleni, județul Iași.

Despre etnografia și folclorul minunat din acest sat, am mai scris pe acest blog. Am scris despre ansamblul Corăgheasca coordonat de buna mea colegă Aurica Gâlcă , despre minunații înterpreți de muzică populară, originari din această comună: Maria Șalaru, Ioan Ursachi și Nicolae Florea – cobzarul.

Casa de află în satul Deleni și este rezultatul unei inițiative a domnei profesor Maria Șalaru, și  a grupurilor folclorice pe care le coordonează: Muguri de Stejar și Gospodinile. Bănuiesc că a fost și sprijinul consistent al domnului primar Dumitru Prigoreanu, care s-a dovedit un iubitor și sprijinitor al activităților de promovare a etnografiei și folclorului din comuna Deleni.

Nu am reușit să ajung la această casă, construită din materiale tradiționale, sper să ajung în cel mai scurt timp. Nu știu dacă este inclusă într-un itinerar de vizitare și când poate fi vizitată.

Cu acceptul doamnei profesor Maria Șalaru voi posta câteva fotografii:

casa_muzeu Deleni

Bojdeucă_3  Bojdeucă_4Fotografii de pe pagina de Facebook:

https://www.facebook.com/salaru.maria?pnref=story

Completare făcută astăzi 21 iunie 2016

Am primit mai multe semnale, inclusiv de la doamna profesor Maria Șalaru și învățătorul Drumea Dan din Deleni, care mi-au spus următoarele:

Casa a fost construită de un fiu al satului, Benone Rașcu, patron al unui servici auto. Casa se găsește în partea de nord a satului Deleni, către Poiana.

Dacă fotografiile postate pe Facebook, ar fi însoțite de explicații, aceste erori nu ar mai exista. Este de apreciat gestul domnului Benone Rașcu. Mi-ar face plăcere să-l întâlnesc și să-l felicit personal pentru aceast lăcaș de  cultură. În ziua de astăzi, puțini sunt cei care construiesc pentru colectivitatea în care s-au născut și au crescut.

